Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego w ramach konkursu „Inicjatywy wspierające zadania Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. Świętego Maksymiliana Marii Kolbego 2023”dofinansował następujący projekt:
1. „Wielojęzyczność i język polski – konferencja dla nauczycieli języka polskiego, rodziców dzieci uczących się w szkołach polonijnych, studentów, miłośników kultury i języka polskiego”
Termin realizacji 01.08.2023 – 15.12.2023
Nr umowy: 001/021/2023
Kwota dotacji: 43 466,00 zł
Kwota całkowita: 43 466,00 zł
Cele projektu:
- Wspieranie nauczania języka polskiego, budowanie tożsamości językowej i kulturowej.
- Promowanie działań edukacyjnych oraz artystycznych rodaków w Szwajcarii.
- Wzmacnianie pozycji szkół polonijnych poprzez podnoszenie efektywności ich działania i wskazania kierunków do rozwoju i większej aktywności.
2. Ważne wydarzenia organizowane przez Polską Macierz Szkolną w Irlandii w 2023 roku
Termin realizacji 15.04.2023 – 19.11.2023
Nr umowy: C/020/042/2023
Kwota dotacji: 83 601,00 zł
Kwota całkowita: 83 601,00 zł
Cele projektu:
Celem projektu było zorganizowanie Jubileuszu Polskiej Macierzy Szkolnej w Irlandii dla środowiska polonijnego – nauczycieli, uczniów, rodziców oraz działaczy zrzeszonych w organizacjach polonijnych. Uroczystość służyła zacieśnieniu współpracy między szkołami polonijnymi, wzmocnieniu wizerunku edukacji polskiej w Irlandii, miała na celu promocję języka polskiego, promocję działalności szkół polskich, oraz zachęcenie rodziców do współpracy ze szkołami zwiększając tym samym liczbę uczniów w szkołach polonijnych. Uczniowie mieli okazję popisać się swoimi umiejętnościami recytatorskimi, wokalnymi i tanecznymi, które zdobyli w szkołach polonijnych. W drugim dniu uroczystości nauczyciele uczestniczyli w warsztatach metodycznych prowadzonych przez edukatorów zaproszonych z Polski. Warsztaty służyły podniesieniu jakości nauczania.
W uroczystości wzięło udział około 300 osób (uczniów, rodziców, nauczycieli oraz działaczy polonijnych z Irlandii, Polski i innych krajów europejskich).
Kolejne wydarzenie organizowane przez PMSI w 2023 roku to IX edycja Polonijnego Konkursu Recytatorskiego LOKOMOTYWA, który jest skierowany do uczniów szkół polonijnych na terenie Republiki Irlandii. Celem Konkursu jest krzewienie kultury języka ojczystego, upowszechnianie twórczości polskich poetów, rozbudzenie wśród dzieci i młodzieży zainteresowania sztuką recytacji, upowszechnienie kultury żywego słowa wśród polskich uczniów.
Polska Macierz Szkolna w Irlandii powstała w 2012 roku i jest największą, najprężniej działającą organizacją parasolową w Irlandii, która działa na rzecz edukacji, ale również na rzecz integracji Polaków, promocji Polski oraz języka ojczystego. PMSI dba o kształtowanie postaw prospołecznych i liderskich w młodym środowisku polonijnym. Zrzesza ponad 20 szkół polonijnych. Organizuje konkursy dla polskich uczniów.
3. „Alfabet Literatury Polskiej”
Termin realizacji 02.11.2023 – 31.12.2024
Nr umowy: C/036/056/2023
Kwota dotacji: 418 320,00 zł
Kwota całkowita: 418 320,00 zł
Cele projektu:
Projekt „Alfabet Literatury Polskiej” to prezentacja twórczości polskich pisarzy realizowana w formie cyklu 64 filmów krótkometrażowych (czas trwania ok. 15 minut).
W każdym odcinku naukowcy, literaturoznawcy, przedstawiciele środowisk akademickich prezentują odbiorcom projektu zgodnie z przyjętym porządkiem alfabetycznym, przekrojową panoramę dzieł literackich, w której badana jest tematyka idei i zjawisk z nimi związanych. Ze względu na bogactwo treści kulturowych każdej literze alfabetu przypisane są dwa pojęcia (idee), np.: „A” – altruizm, ambicja; „B” – bohaterstwo, braterstwo itd. Uzupełnienie stanowi spis lektur odnoszących się do poruszanego tematu, ze wskazaniem adekwatnego wątku literackiego.
Projekt adresowany jest do wszystkich grup wiekowych, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży uczącej się, stanowi materiał uzupełniający programy kształcenia w zakresie języka i literatury polskiej. Przeznaczony jest zarówno dla odbiorców w Polsce, jak też Polonii i Polaków poza granicami kraju. Ze względu na zidentyfikowaną w wyniku badań poprzedzających projekt grupę osób polskiego pochodzenia, wśród której potencjalnie występować mogą trudności w zrozumieniu słyszanych treści (np. Polonia w Ameryce Południowej), projekt przewiduje uzupełnienie filmów o napisy w językach używanych w miejscach zamieszkania Polaków o zdiagnozowanym deficycie językowym: portugalskim, hiszpańskim i angielskim.
Dystrybucja, upowszechnianie i popularyzacja powstałych w wyniku projektu treści będzie realizowana za pomocą stworzonego na potrzeby projektu i utrzymywanego po jego zakończeniu, dedykowanego portalu internetowego „Alfabet Literatury Polskiej” gromadzącego całość dorobku, kanału YouTube stworzonego na potrzeby dystrybucji filmów portalu internetowego Instytutu Rozwoju Języka Polskiego jako instytucji wyspecjalizowanej w tematyce projektu i oddziaływującego bezpośrednio na środowiska oświaty polskiej na świecie Portalu Polonii Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego – miejsca prezentującego dorobek naukowy związany z badaniami nad Polonią i Polakami za granicą, profili społecznościowych wymienionych powyżej, mediów polskich i polonijnych na świecie zainteresowanych tematyką polskiej kultury.
Zrealizowany projekt przyczyni się do popularyzacji i upowszechnienia dorobku polskiej literatury w ujęciu odpowiadającym współczesnym trendom cywilizacyjnym koncentrującym się na pojęciach – ideach, aktualnych w bieżącym dyskursie kulturowym – w Polsce i za granicą, w środowiskach polskich i polonijnych oraz środowiskach autochtonicznych miejsc zamieszkania naszych rodaków.
Wzbudzi zainteresowanie polskiej młodzieży w kraju i za granicą polską kulturą wyrażoną w rodzimych dziełach literackich, odpowiadającą na uniwersalne pytania jakie stawia sobie dorastające pokolenie. Dostarczy materiałów uzupełniających proces kształcenia w zakresie literatury i języka polskiego dla szkół i ośrodków edukacyjnych w kraju i za granicą. Przyczyni się do popularyzacji czytelnictwa w języku polskim, nauki języka i poznania kultury polskiej.