Religijność literatury polskiego baroku
Waga | 0,598 kg |
---|---|
Redakcja | Mirosława Hanusiewicz |
ISBN | 978-83-7306-831-5 |
Seria wydawnicza | |
Rok wydania | 1995 |
Okładka | miękka |
Ilość stron | 344 |
7,00 zł
Availability: Na stanie
Kolejny tom z serii wydawniczej Religijne tradycje literatury polskiej, jest zbiorem studiów, kierowanych ku syntezie bądź skupionych na analizie, a przedstawiających inspiracje religijne w literaturze polskiego baroku, w epoce, która dla kształtowania się charakterystycznego modelu religijności polskiej miała się okazać bodaj czy nie najważniejsza. W wieku XVII po kryzysach wyznaniowych i utraconych nadziejach na posoborową „zgodę” wśród chrześcijan, po szerokiej fali konwersji i okrzepnięciu potrydenckiego Kościoła, zakorzeniła się katolicka kultura religijna w społeczeństwie, także na wsi, bo były to czasy postępujących misji wiejskich. Zaczął się rozległy proces współtworzenia, także przez wieś, obrzędowych rytuałów, popularnych form paraliturgii, wzorów religijności, później – jako tradycja „domowa” – dziedziczonej i pielęgnowanej, jako tradycja „sarmacka” zaś – już od wczesnego oświecenia krytykowanej. Kościół od początku wspierał i nadzorował ten ruch gruntowania wiary, korzystając także z instytucjonalnych form cenzury na rynku drukarskim. Między różnymi skrajnymi tendencjami procesu kulturowego kształtowała się wszakże strefa pośrednia, normy postępowania i wartościowania trochę pograniczne. Wokół liturgii dorocznych świąt rozwinęły się swobodne formy tekstów rytualnych – szczególnie repertuar kolęd, scen i gatunków teatralnych, topiki życzeń – odwołujące się do różnych tradycji lokalnych. Upowszechniają się nie zarysowane u progu epoki nurty elitarne, te bowiem nie wychodzą często poza obieg rękopiśmienny, lecz popularyzatorskie, okolicznościowe, które w rozmaity sposób – przez motywy, symbolikę, kontrafaktury – wiążą dziedzictwo pogańskie i chrześcijańskie, kościelne i świeckie. W tamtych szczególnych czasach zaburzeń i wojen, ostrych konfliktów społeczno-ustrojowych, sporów i represji religijnych, sacrum zespoliło się z profanum tak ściśle jak chyba nigdy dotąd.
Inne z tej kategorii
-
Literaturoznawstwo
„Między bluźniercą a wyznawcą”. Doświadczenie sacrum w poezji Aleksandra Wata
8,00 zł Dodaj do koszyka -
Literaturoznawstwo
Środowisko cyfrowe w edukacji polonistycznej na etapie ponadgimnazjalnym
41,00 zł Dodaj do koszyka