Wartości społeczne w świadomości młodzieży niemieckiej i polskiej
Waga | 0,39 kg |
---|---|
Autor | Grzegorz Adamczyk |
ISBN | 83-7306-089-8 |
Seria wydawnicza | |
Rok wydania | 2001 |
Okładka | miękka |
Ilość stron | 320 |
29,00 zł
Availability: Na stanie
Książka Wartości społeczne w świadomości młodzieży niemieckiej i polskiej. Studium socjologiczne prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych na przełomie 1998 i 1999 r. w Bielefeld i Lublinie wśród uczniów szkół średnich. Dotyczyły one postaw młodzieży niemieckiej i polskiej wobec wartości obowiązku i akceptacji, wartości samorozwojowych oraz priorytetów materialistycznych i postmaterialistycznych. Wyniki badań wskazują, że wartości „tradycyjne”, obowiązku i akceptacji, oraz materialistyczne nieco częściej były uznawane przez młodzież lubelską niż bielefeldzką. Dane empiryczne pozwalają traktować młodzież obu krajów jako pokolenie, które wyraźnie preferuje „syntezę wartości”. Ani wartości akceptacji i obowiązku oraz priorytety materialistyczne, ani wartości samorozwojowe i priorytety postmaterialistyczne nie mają wyłączności na uznawanie przez młodzież. O „przewrocie wartości” czy „konserwatyzmie wartości” praktycznie nie może być mowy. Młodzież niemiecka i polska nie jest również pokoleniem „zrezygnowanych”, gdyż uznaje znaczną część, jeśli nie większość, wartości akceptacji i obowiązku, wartości samorozwojowych oraz priorytetów materialistycznych i postmaterialistycznych. Wprawdzie niemiecka młodzież nieco częściej zwraca się do „ponowoczesnych” wartości, a polska do „tradycyjnych”, to jednak różnice te nie są znaczące.