Guz Tadeusz, The Nazi Law of the Third German Reich
The Nazi Law of the Third German Reich - angielska wersja publikacji ks. prof. Tadeusza Guza Filozofia prawa III Rzeszy Niemieckiej | |
The Nazi Law of the Third German Reich - English version of the publication titled "Filozofia prawa III Rzeszy Niemieckiej" by Rev. Prof. Tadeusz Guz | |
![]() |
Tadeusz GUZ The Nazi Law of the Third German Reich e-ISBN 978-83-7306-752-3 |
Przygotowanie angielskiej wersji książki “Filozofia prawa III Rzeszy Niemieckiej” (“The Nazi Law of the Third German Reich”) i jej publikacja on-line zostało sfinansowane w oparciu o grant nr 723/P-DUN/2016 z funduszy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego e ramach zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę. | |
The preparation of the English version of the publication titled “Filozofia prawa III Rzeszy Niemieckiej” (“The Nazi Law of the Third German Reich”) and its publication on-line was financed under contract no. 723/P-DUN/2016 from the resources of the Minister of Science and Higher Education for the popularization of science. | |
![]() |
|
![]() |
Powrót
Rev. Prof. Dr. Tadeusz Guz, The John Paul II Catholic University of Lublin, a philosopher, author of over 450 publications in philosophy, editor and co-editor of Polish and international scientific book series; he has delivered about 700 conference lectures, seminars, and speeches in Poland and abroad.
Pomimo upływu ponad siedemdziesięciu lat od zakończenia II wojny światowej sprawa socjalizmu narodowego w Trzeciej Rzeszy Niemieckiej pozostaje wciąż przedmiotem badań naukowych wielu uczonych |...] i olbrzymim wyzwaniem ideologicznym [...] w procesie tworzenia kultury na miarę człowieka jako istoty duchowo-cielesnej, jego wspólnot naturalnych i prawnych oraz nierzadko na miarę [...] personalnego Absolutu. [...] Pewnej, być może najkrótszej syntezy problematyki poruszanej w tej rozprawie dokonał, przy współpracy wielu uczonych i polityków nazistowskich, minister Rzeszy Hans Frank w wydanej w 1937 roku pod jego redakcją publikacji Deutsches Verwaltungsrecht [...], w której Justus Danckwerts stwierdza: „Na początku analizy stoi więc nie państwo, lecz naród. Reprezentantem narodu jest Führer. Przez niego działa naród. On jest najwyższym dowódcą wojennym, politykiem, ustawodawcą, sędzią i administratorem. On nie jest w żadnym wypadku niezwiązany. Ponad nim stoi prawo, które rosło w narodzie i wypróbowane zostało w walce najbardziej niemieckich członków narodu w świecie nieprzyjaciół i dlatego jest ono o wiele mocniejsze niż każda ustawa i to, co bezczasowe. To prawo jest światopoglądem socjalistycznonarodowym. On (tenże światopogląd] tworzy najgłębszy i najpewniejszy fundament porządku życia narodu niemieckiego. On jest prawem fundamentalnym narodu, niepisaną konstytucją, przez którą określa się wszelkie chcenie i działanie nie tylko członków samego narodu germańskiego, lecz każdego człowieka w ogóle”. [... | Tutaj ma swoją rację, według Rudolfa Becherta, rzekoma „konieczność socjalizmu” dla systematycznego kształtowania i interpretowania prawa.
Although over seventy years have passed since the end of World War II, the issue of national socialism in the German Third Reich still remains the subject of scientific studies of a lot of scientists [...] and an enormous ideological challenge [...] in the process of the creation of culture fit for man as a spiritual and physical being, their natural and legal communities and – not infrequently – [...] fit for the personal Absolute. [...] A certain, maybe the shortest synthesis of the problems brought up in this thesis of the philosophy of law of the Third Reich was made – in cooperation with many Nazi scientists and politicians – by the minister of the Reich Hans Frank in the publication edited by him in 1937 Deutsches Verwaltungsrecht [...] where Justus Danckwerts states the following: “Therefore, it is the state and not the nation that stands at the beginning of analysis. The Führer is the representative of the nation. The nation acts through him. He is the highest war commander, politician, law maker, judge and administrator. Under no circumstances is he bound. Law stands above him which has been growing in the nation and has been tested in the fight of the most German members of the nation in the world of enemies and that is the reason why it is far stronger than any act of law and what is timeless. This law is the socialist national view of the world. It [meaning this view] created the deepest and the most certain foundation of the life order of the German nation. It is the fundamental law of the nation, the unwritten constitution which determines all desire and all activity, not only of the members of the German nation itself but of each person in general.” [...] It is here that, according to Rudolf Bechert, the seeming “necessity of socialism” has its reason for the systematic shaping and interpretation of law.
